Wednesday, February 19, 2014

Masakan Pengantin Orang Minangkabau


Masak Lemak Daging Salai
Secara tradisinya masakan pengantin orang-orang Minang mesti ada masak lemak. Kebiasaannya masakan gulai masak lemak menjadi kebiasaan pada orang-orang Minang. Hari-hari mereka akan menukar menu kepada masak lemak udang, ikan, ayam. Tapi pada masa hari yang istimewa terutama untuk masakan pengantin mereka akan menghidangkan masak lemak daging dendeng. Masak lemak ini agak leceh kerana perlu meyalai daging dahulu sebelum dimasukkan dengan secara ramuan seperti serai, bawang, asam keping, belacan, daun kunyit, santai dan cili padi. Masakan lemak orang Minang mesti terasa kepedasan dan kepanasan dengan ramuan cili padi yang ditumbuk sekali dalam kuah masak lemak. 


Bahan-bahan:-
1/2kg daging - salai kemudian hiris nipis
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat 3cm kunyit hidup - blend halus
30 biji cili padi – blend (boleh dikurangkan)
2 batang serai - diketuk
1 helai daun kunyit dihiris
1 keping asam keping
Sedikit belacan (blend)
Garam secukup rasa
Seikat pucuk ubi

Cara-cara:-
1. Salai daging, potong dan ketepikan.
2. Celur Pucuk ubi dan kemudian toskan.
3. Masukkan santan cair, serai, asam keping, kunyit hidup, belacan dan cili api yang sudah diblend ke dalam periuk dan didihkan. Sentiasa kacau.
4. Bila mendidih masukkan daging, daun kunyit, garam, dan santan pekat. Kacau lagi hingga mendidih.
5. Masukkan pucuk ubi yang telah dicelur, apabila sebati dan mendidih, tutup api dan sedia untuk dihidangkan

Ini pula gambar baju pernikahan tradisional orang-orang Minangkabau. Cara memakai pakaiannya ini agak rumit kerana melibatkan sanggul tengkolok yang besar dan sarat dengan barang kemas. Adat perkahwinan masyarakat Minangkabau mengikut pola sistem nasab kepada ibu. Fungsi terpenting adalah untuk mengakrabkan hubungan antara kaum, atau menaikkan status dan prestij kaum atau keluarga. Perkahwinan yang paling baik adalah antara anak dengan anak bako (keluarga sebelah bapa), antara mereka yang telah punya hubungan kerabat dan antara mereka yang sekampung. Baik Islam mahupun adat, melarang perkahwinan sesuku, demi mencegah keterkongkongan suku. Orang yang melanggar adat dipulau atau diusir keluar dari kampung. Satu lagi perkahwinan yang tidak direstui dan melanggar adat ialah perkahwinan dengan janda seorang kerabat, kaum atau tangga. Orang Minangkabau juga mengamalkan perkahwinan yang unik ialah ganti lapik dan cina buta. Ganti lapik perkahwinan antara seorang duda atau janda dengan saudara pasangannya yang telah meninggal duni. Perkahwinan ini bertujuan menyambung semula ikatan yang diputuskan oleh takdir. 


Sebagai Tuan Rumah, Tak Perlu Susah-Susah, Biar Mak Ngah Yang Uruskan 
Hubungi 019-966 0096 Mak Ngah

No comments:

Post a Comment